Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Forum
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 147 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 120739686
 

RIO :: Zobacz temat - Umorzenie odsetek dla przedsiębiorstwa
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

Umorzenie odsetek dla przedsiębiorstwa

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Pomoc publiczna dla przedsiębiorców
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Wto Lut 12, 2008 7:34 pm    Temat postu: Umorzenie odsetek dla przedsiębiorstwa Odpowiedz z cytatem

Bardzo proszę o podpowiedż w kwestii umorzenia odsetek dla przedsiębiorstwa, które jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej.
Uchwała RG przewiduje taką możliwość ,ale muszą być udowodnione aspekty społeczne,gosp.itd
Nadmieniam,że firma spłaciła należność główną i zwróciła się z prośbą o umorzenie odsetek.Wierzytelność powstała na podstawie umowy cywilno-prawnej.
Ja muszę teraz przeprowadzić z właścicielem firmy przesłuchanie na tę okoliczność (tzn sprawdzić ich niemożność spłacenia długu) Radca zasugerował,że ma to być protokół, ale nie mogę nic takiego znaleźć.
Powrót do góry
w_lachiewicz



Dołączył: 12 Lis 2002
Posty: 336

PostWysłany: Wto Lut 12, 2008 11:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...w sprawie pradopodobie chodzi o zastosowanie zasad i procedur z uchwały prawa miejscowego z art. 43 ust. 2 UFP - czyli uchwały wydanej po dniu 1 stycznia 2006 r., gdyż wcześniejsze (spod ustawy z 26.11.1998 r.) urtaciły moc obowiązującą z dniem 30.06.2006 r. - jako akty wykonawcze do (starej) ustawy - z art. 241 UFP.

Umorzenie odsetek na rzecz przedsiębiorcy - niewątpliwie jest jego "wsparciem" - o charakterze "biernym" (stąd określenie "pomoc bierna"), gdyż nie dochodzi tutaj do transferu pieniężnego ze strodków publicznych, ale do zwolnienia z zapłaty na rzecz Państwa (tj. samorządu będącego podmiotem władzy publicznej).

Aby w konkretnym przypadku ww. "wsparcie" zaliczyć do "pomocy publicznej" i objąć regulacją warunków i trybu udzielania pomocy (z prawa wspólnotowego i po cześci z prawa krajowego) - koniecznym jest ustalenie, że "wsparcie" wyczerpuje wszystkie przesłanki definicji "pomoc publiczna" z art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE).
Zwłaszcza chodziłoby o ustalenie "branży" w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą oraz o ocenę:
czy mając na względzie wspólnotowy rynek tego rodzaju działalności gospodarczej - udzielone wsparcie co najmniej "może" zagrozić działaniu zasad konkurencji (czyli naturalnych mechanizmów rynkowych) w wymiarze "wspólnotowym", w sposób "realiny", lub co najmniej "potencjalny".

W przedmiotowym przypadku, gdzie być może chodzi tak na prawdę o "ratowaniu" upadającego przedsiębiorcy (upadającego na skutek działania praw rynku) - należaloby więc rozważyć - czy wsparcie, ze względu na wartość i skutki, co najmniej uniemożliwołoby potencjalnym konkurentom przedsiębiorcy - tyle, że z państw Wspólnoty - zająć jego miejsce na rynku produkcji dóbr (lub świadczenia usług) na wspólnym rynku.

W ww. pytaniu wspomniano, że (cyt.): /przediębiorca/ jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Gdyby w rzeczywistości przedsiębiorca był "przedsiębiorcą w trudnościach" (w rozumieniu działającego wprost prawa wspólnotowego) - to prawo wspólnotowe wykluczaloby możliwość otrzymania innej pomocy, niż pomoc notyfikowana (uzgodniona) bezpośrednio z Komisją (WE) lub z notyfikowanego "programu pomocowego" - przy czym w ostatnim przypadku, jak na razie, żadna z uchwał organów stanowiących JST z art. 43 ust. 2 UFP (ani całościowy zapis dot. nalezności państwowych z art. 42 UFP) - nie zostały notyfikowane Komisji (WE), aby ww. akty - jako "programy pomocowe" - można było stosować wobec "przedsiębiorców w trudnościach".
Stąd, jeśli przedsiębiorca jest rzeczywiście "przedsiębiorcą w trudnościach" - jedyne co pozostaje to uzyskanie zgody Komisji (WE) na ww. umorzenie odsetek, bez względu na ich kwotę (jeśli - co wcześniej wspomiano - byłaby to "pomoc publiczna" w rozumieniu art. 87 ust. 1 TWE).

Pojęcie przedsiębiorcy w trudnościach zdefiniowano w pkt 9-13 Komunikatu Komisji (WE) z 2004 r. p/n Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorców (Dz. Urzędowy UE seria C, nr 244, str 2; z 1.10.2004 r.). Według powołanych przepisów przedsiębiorstwem (lub przedsiębiorcą) zagrożonym jest taka firma, która ani przy pomocy środków własnych, ani środków, które mogłaby uzyskać od właścicieli (akcjonariuszy) lub wierzycieli, nie jest w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych z wielką dozą prawdopodobieństwa (dosł: "prawie na pewno") doprowadzą przedsiębiorstwo do zniknięcia z rynku (dosłownie: wypadnięcia z rynku) w perspektywie krótko lub średnioterminowej. Szczególną i zarazem podawaną, jako "przykład", grupą przesłanek definiujących przedsiębiorstwo pozostające w trudnej sytuacji (przedsiębiorstwo zagrożone) są przesłanki sprecyzowane w pkt 10 wytycznych. Przedsiębiorca (przedsiębiorstwo) znajduje się w "trudnej sytuacji" (jest "zagrożony") wówczas, gdy:
(a) w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - ponad połowa jej zarejestrowanego kapitału została utracona, w tym ponad jedna czwarta tego kapitału w okresie poprzedzających 12 miesięcy, lub
(b) w przypadku spółki, której przynajmniej niektórzy członkowie są w sposób nieograniczony odpowiedzialni za długi spółki (np. spółki cywilnej - w rozumieniu prawa polskiego) - ponad połowa jej kapitału według sprawozdania finansowego została utracona, w tym ponad jedna czwarta w okresie poprzedzających 12 miesięcy, lub
(c) niezależnie od rodzaju przedsiębiorstwa, gdy spełnia ono kryteria w prawie krajowym w zakresie podlegania zbiorowej procedurze upadłościowej.
Według pkt 11 ww. wytycznych nawet przy braku ww. przesłanek, o tym, że przedsiębiorca jest w trudnościach świadczyć mogą w równym stopniu inne jeszcze typowe oznaki "trudnej sytuacji" (zagrożenia) jak: rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżki produkcji, zmniejszający się przepływ środków finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek i zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto. Ponadto w każdym przypadku przedsiębiorstwo zagrożone kwalifikuje się do pomocy, gdy ewidentnie nie może odzyskać płynności dzięki środkom własnym lub środkom uzyskanym od właścicieli (akcjonariuszy) lub ze źródeł rynkowych.
W pkt 1-8 ww. wytycznych "wyjątkowy" charakter pomocy uzasadnia się w opozycji do ogólnej zasady, że opuszczanie rynku przez przedsiębiorstwa nieefektywne jest wynikiem naturalnego działania prawa rynku i konkurencji. Każda pomoc w takich sytuacjach może powodować poważne zakłócenia w gospodarce. Dlatego pomoc taka, co do zasady podlegać powinna notyfikacji Komisji (WE) i może być uzasadniona jedynie szczególnymi względami polityki społecznej lub regionalnej, albo potrzebą utrzymania konkurencyjności na rynku, jeśliby zniknięcie przedsiębiorstwa mogło prowadzić do monopolu lub wyraźnego oligopolu.

W zakończeniu należy podkreślić, że aktualnie "trzy" systemy dopuszczalności udzielania pomocy de minimis (tj. system de minimis ogólny, system pomocy de minimis dla producentów rolnych oraz system de minimis dla branży rybołówsktwa) - nie dają możliwości ich stosowania wobec "przedsiębiorcy w trudnościach".

Wyklucza to umorzenie odsetek świadczenia cywilnoprawnego w trybach (określonych w uchwale prawa miejscowego z art. 43 ust. 2 UFP) na zasadach de minimis na rzecz "przedsiębiorcy w trudnościach" - gdzie (nie oceniając rzeczywistego "przeznaczenia pomocy") - stosowane byłoby wprost prawo wspólnotowe de minimis (m-in. progi dopuszczalnej pomocy de minimis za bieżący rok obrotowy i 2 lata poprzednie tego przedsiębiorcy) oraz przepisy art. 37 ustawy z 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Reasumując:
1) należy ustalić - czy wsparcie będzie pomocą publiczną - art. 87 ust. 1 TWE;
w przypadku "potwierdzenia" - ustalić:
2) czy "przedsiębiorca jest w trudnościach" (w rozumieniu ww. wytycznych Komisji) - bo jeśli "tak" - to o dopuszczalności ww. "umorzenia" musi zadecydować bezpośrednio Komisja (WE) drogą przedstawienia ww. sprawy w trybie ustawy z 30.04.2004 r. oraz z dochowaniem wymagań z rozporzadzenia Rady (WE) NR 659/1999.

Proszę więc ustalić ww. kwestie i podjąć odpowednią decyzję...

Należy zaznaczyć, że stanowisko Komisji (WE) z ww. wytycznych - wyklucza udzielenie wsparcia (na ratowanie "przedsiębiorcy w trudnościach") w innej formie niż pożyczka (kredyt) lub gwarancja bankowa - jakich celem jest umożliwienie przedsiębiorcy działania na rynku i zarazem opracowania "programu naprawaczego".

Wskazane w pytaniu formy pomocy - jako umorzenie należności - byłoby natomiast dopuszczalnę w zakresie (kolejnej po "ratowaniu") "pomocy restrukturyzacyjnej", jakoa również (co do zasady) winna być notyfikowana Komisji (WE).

Jak na razie "ogólnikowość" wsparcia w postaci ulg z art. 42 UFP (należności państwowe) i ulg z art. 43 (należności samorządu) - w zasadzie nie stawrza możliwości, aby ww rodzaje "wsparcia", gdyby w konkretnych przypadkach prowadziły do "pomocy publicznej" - można było uznać za "przejrzyste programy pomocowe" i generalnie notyfikować Komisji (WE) - tak aby ich stosowanie w indywidualnych przypadkach byłoby zwolnione spod obowiązku notyfikacji - jako "pomocy programowa". Skoro systemy wsparcia z art. 42 i art. 43 UFP nie zostały notyfikowane Komisji (WE), na ewentualność korzystania z nich, jako "pomocy publicznej" przez niektórych przedsiębiorców - zatem ich stosowanie podlega pod ogólne zasady wspólnotowego prawa pomocy publicznej.
Z tych powodów, że art. 42 i uchwaly z art. art. 43 ust. 2 UFP nie wymagają "przeznaczenia" wsparcie na określone "cele" (adekwatne do dozwolonych Traktatem /WE/ rodzajów pomocy publicznej) - w sytuacji stosowania ww. regulacji UFP wobec przedsiębiorcy, gdyby prowadziło to do "pomocy publicznej", jedyne co pozostaje, to jej udzielanie na zasadach "de minimis" - gdzie abstrahuje się od przeznaczenia wsparcia. Te zaś przepisy wspólnotowe wyłączają pomoc de minimis na rzecz "przedsiębiorcy w trudnościach" - bez względu na formę, wielkość i przeznaczenie pomocy.

icon_rolleyes.gif icon_rolleyes.gif
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Sro Lut 13, 2008 9:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo dziękuję za przybliżenie tematu.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Czw Lut 14, 2008 10:27 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dlaczego jest tyle wyświetleń a nikt nie dzieli się swoimi doświadczeniami w tym temacie?
Powrót do góry
TomaszPiwowarski



Dołączył: 08 Sie 2016
Posty: 1
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Sie 09, 2016 12:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy może się ktoś podzielić swoim doświadczeniem w tej kwestii?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
maciejjurczyk



Dołączył: 23 Mar 2017
Posty: 3

PostWysłany: Czw Mar 23, 2017 1:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No cóż, widocznie brakuje doświadczonych osób na forum.
_________________
pointoffice & e-bs
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Pomoc publiczna dla przedsiębiorców Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź